BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Kako potražiti pomoć i liječiti stres

 

Osobe u stanju hroničnog stresa često ne prepoznaju znakove stresa. Obraćaju se ljekaru kada počnu osjećati tjelesne tegobe poput lupanja srca, stezanja u grudima, bolova u grudnom košu, a da nisu ni svjesni da su ovi problem izazvani stresom.

Osobe koje su pod stresom često imaju povišen krvni tlak, osjećaju opštu slabost i malaksalost i strah od infarkta i smrti. Kardiološki pregled najčešće pokaže da su svi parametri u fiziološkim granicama i da je pacijent kardiološki zdrav. To pacijente zbunjuje, a naročito se iznenade ako im se savjetuje da posjete psihijatra ili psihologa jer ne smatraju da za to ima potrebe.

Poslije razgovora s tim licima, psihijatar najčešće konstatuje da postoji jedno hronično stanje nezadovoljstva ili frustracije. Hronični stres proizvodi stanje na koje se postepeno navikavamo i ne prepoznajemo ga kao bolesno jer ne ugrožava život direktno. Tjelesne tegobe nastaju odjednom i one se najčešće prepoznaju kao opasnost za život, te natjeraju pacijenta da potraži pomoć.

Ako se akutni zdravstveni problemi i simptomi ne liječe adekvatno i na vrijeme, prelaze u kronicitet koji sa sobom nosi teže i dulje razdoblje izlječenja. Čak su 75-90% svih posjeta liječniku opće prakse povezani s kroničnim stresom, a nerijetko se obilaze i svi dostupni specijalisti ne bi li se došlo do konačne dijagnoze.

Prevencija i liječenje

Postoje različiti načini na koje čovjek može sebi pomoći u prevenciji stresa. Vrlo je važno razmišljati pozitivno. Čak i negativna iskustva mogu imati pozitivne elementa. Stoga je potrebno analizirati svaki problem u cilju pronalaženja adekvatnog rješenja.

Racionanalnim pristupom rješavanju problema djelovanje stresa se u velikoj mjeri može ublažiti. Svakodnevno opuštanje u tišini i miru bez mogućnosti ometanja treba prakticirati  barem tridesetak minuta dnevno.

Pored toga jedan od najboljih načina sprječavanja i kontrole stresa predstavlja svakodnevna fizička aktivnost. Za početak je će dobro koirstiti i tridesetominutna večernja šetnja. Za oslobađanje od stresa preporučuje se dva ili tri puta sedmično baviti nekom fizičkom aktivnošću (trčati, brzo hodati, voziti bicikl, plivati, planinariti, itd.)

Pravilnom pehranom moguće je odbraniti organizam od nekih negativnih uticaja stresa te minimizirati negativno biohemijsko i fiziološko djelovanje stresa i agensa stresa. Stoga je potrebno veliku pažnju posvetiti odabiru namirnica i probavi.

Povećana je potreba za nutrijentima tokom razdoblja stresa tako da je potrebno obratiti pažnju na uključivanje u ishranu dosta proteina, antiosidansa (vitamin A, D, E) i vitamine B skupine, esencijalne masne kiseline te kalcium i magnezium.

Vrlo je važno unositi dovoljno vode u organizam a izbjegavati konzumiranje alkohola, cigareta, gaziranih pića i kafe. Pozitivno raspoloženje i što više smijeha je najbolja prevantivan metoda i veoma efikasan lijek.

Po mišljenju stručnjaka smijeh opušta cijeli organizam te, između ostalog, opušta mišiće, pospješuje disanje, poboljšava cirkulaciju, umiruje živčanu napetost i tjera crne misli. Štoviše, smijeh poboljšava imunitet potičući stvaranje prirodnih antitijela za borbu protiv bolesti.

Kao efikasno sredstvo borbe protiv stresa, tradicionalno se koristilo ljekovito bilje. LJekovito bilje koje se najčešće koristi za ublažavanje stresa i opuštanje je:

  • Kamilica – Djeluje kao blago opuštajuće sredstvo kako za nervni, tako i za probavni sistem, a može pomoći kod nesanice. Već i blagi miris i okus čaja od kamilice umiruje.
  • Matičnjak – Čaj od matičnjaka ili melise ima umirujuće djelovanje. Djeluje na rad srca, krvotok, probavni, nervni i disajni sistem.
  • Valerijana – Pomaže kod anksioznosti, nesanice, uznemirenosti i stresa. Ova ljekovita biljka dostupna je u obliku tinkture i kapsuliranog ekstrakta.
  • Hmelj – Pivo kojem se hmelj dodaje zbog arome ima opuštajući učinak i može pomoći kod nesanice. Naravno, kod konzumacije piva zbog sadržaja alkohola potrebno je biti umjeren

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton