BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Kako prevazići gubitak voljene osobe

 

Gubitak voljene osobe pogađa ljude na različite načine. Ne postoji dobar ili loš način suočavanja sa ovako teškim životnim situacijama.

Nakon gubitka nekog koga volite može vam se desiti da vas odjednom preplave emocije, da se osjećate dobro, a već sljedeći dan da se osjećate jako loše. Snažna osjećanja uvijek dolaze neočekivano kao valovi na plaži.

Postoje četiri faze u procesu prevazilaženja gubitka voljene osobe:

  • prihvatanje gubitka
  • osjećanje bola i tuge
  • prilagođavanje životu bez voljene osobe
  • trošenje manje energije na tugovanje a više na nešto drugo (drugim riječima, nastavljanje sa životom).

Vjerovatno ćete proći kroz sve ove faze, ali prelazak iz jedne u drugu fazu neće biti lagan.

Osjećaj tuge će u vama izazivati haos i nećete ga moći kontrolisati, međutim intenzitet ovog osjećaja će se svremenom smanjiti. Dajte sebi malo vremena i to će proći.  Možda ćete  osjećati:

  • šok (to je obično prva reakcija na smrt voljene osobe)
  • pretjerant tugu (često ćete plakati)
  • umor i iscrpljenost
  • ljutnju prema osobi koja je umrla, njenu bolest ili Boga
  • krivicu, npr. krivicu zbog osjećaja ljutnje, krivicu zbog nečega što ste rekli ili niste rekli, ili što niste uspjeli spriječit smrt voljene osobe.

Ovakva osjećanja su sasvim normalna. Negativna osjećanja ne čine vas lošom osobom. Mnogi ljudi osjećaju krivicu zbog svoje ljutnje, ali to je sasvim normalno.

Neki ljudi mogu postati zaboravni i imati problema sa koncentracijom jer je njihov um zaokupljen tugom.

Prevazilaženje tuge

Razgovor o osjećanjima može biti od velike pomoći. Nemojte kroz ovaj period prolaziti sami. Kod nekih ljudi podrška prijatelja i porodice igra veliku ulogu u prevazilaženju tuge.

Nemojte se plašiti da razgovarate o osobi koja je umrla. LJudi oko vas možda ne spominju ime te osobe jer se plaše da će vas uznemiriti. Ako smatrate da ne možete s njima o tome razgovarati, možete se osjećati izolovanim.

Godišnjice smriti voljene osobe su naročito bolne. Tada je dobro da radite šta god smatrate da vam je potrebno kako biste ublažili bol, kao što je na primjer duga šetnja ili izostanak sa posla.

Kada je potrebno zatražiti pomoć?

Svako se na različite načine nosi sa gubitkom voljene osobe i nemoguće je reći koliko će to trajati, obično traje 18 mjeseci, a kod nekih osoba traje duže ili kraće.

Možda će vam biti potrebna pomoć ako:

  • ne možete ustati iz kreveta
  • zapostavljate sebe ili svoju porodicu, npr. ne jedete redovno
  • osjećate da ne možete nastaviti život bez osobe koju ste izgubili
  • su vaša osjećanja toliko snažna da utiču na vaš život, npr. ne možete otići na posao ili ispoljavate svoju ljutnju prema drugim ljudima.

Ova osjećanja su normalna sve dok ne traju predugo. Pravo vrijeme da se potraži pomoć nije isto kod svakoga.

Ako ova osjećanja traju predugo i ako je vaša porodica zabirnuta za vas, onda je vrijeme da potražite pomoć. Najbolje je da se obratite vašem ljekaru, a on će vas uputiti na dalje pretrage.

 

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2011


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton