BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Kupujte zdraviju hranu

 

Kontrolisanje etiketa na proizvodima i namirnicama koje kupujete može biti jedan od ključnih faktora za održavanje zdrave i uravnotežene ishrane.

Svaki proizvod koji kupujete ima spisak namirnica, koje su poredane po količini koja se nalazi u tom proizvodu, tako da su one namirnice koje su najzastupljenije prve na spisku.

To znači da ukoliko prvih par namirnica na spisku sadrže dosta masti, kao što su pavlaka, putar ili ulje, onda taj proizvod spada u one sa visokim nivoom masti.

Velik broj proizvoda sadrže i informacije o tome koliko se kalorija nalazi u jednoj porciji ili u 100g. Ukoliko pokušavate da smršate, veoma je korisno voditi računa o tome koliko kalorija sadrži porcija proizvoda koji kupujete. Pri tom vodite računa da se pojam porcije proizvođača, razlikuje od vašeg pojma porcije.

Informacije na etiketi takođe govore o tome koliko se masti, zasićene masti, šećera i soli nalazi u 100g proizvoda koji kupujete.

Kako bi pravilno kontrolisali količinu masti i šećera, pridržavajte se sledećeg uputstva:

  • nizak nivo masti –  manje od tri grama masti po 100g ukupno
  • visok nivo masti –  više od 20g po 100g ukupno
  • nizak nivo šećera – manje od pet grama po 100g ukupno
  • visok nivo šećera – više od 15g po 100g ukupno

Kupovina u supermarketu

Ukoliko kupujete gotova jela, obavezno provjerite etiketu kako bi vodili računa o količini kalorija, masti, šećera i soli koju to jelo sadrži. Zdravije opcije su obično one koje sadrže nižu količinu masti i kalorija od neke uobičajene ili prosječne količine.

Imajte u vidu da su čak i zdravije opcije gotovih jela po pravilu bogatije mastima i kalorijama od istih jela koje bi napravili sami sa svježim namirnicama. Dodatna korist od toga da sami pripremate hranu je i ta što tako štedite novac.

Ukoliko želite nešto da pregrizete pokušajte da namirnicu koju obično koristite zamijenite nekom sa manjom količinom kalorija.

Većina čokoladica na primjer, sadrži od 250 do 450 kalorija. Jabuka s druge strane, koja je takođe slatka, i prilično zasitna sadrži oko 50 kalorija.

Etikete po principu semafora

Do skoro informacije o količini kalorija, masti, šećera i soli u namirnicama mogli ste da saznate pokušavajući da razumijete i upoređujete informacije koje su se nalazile na etiketama proizvoda što i nije tako praktično ako ste u žurbi.

U skorije vrijeme velik broj proizvođača koriste novi način obilježavanja koje se bazira na principu svjatala na semaforu. Ove informacije vam dosta pristupačnije govore o količinama:

  • masti
  • zasićene masti
  • šećera
  • soli
  • kalorija

Crveno svjetlo znači visok nivo, žuto srednji i zeleno nizak nivo. Ova svjetla obično se nalaze na prednjoj strani proizvoda pa su lako uočljiva.

U suštini ona znače da što proizvod ima više zelenih svjetala to je zdraviji.

Ukoliko kupujete hranu koja ima većinu zelenih svjetala to znači da je u pitanju najzdraviji izbor. Ukoliko posjeduju većinu žutih svjetala, nivoi nisu ni visoki ni niski, pa ove proizvode možete da jedete često.

Ukoliko proizvod sadrži dosta crvenih svjetala, to znači da su nivoi masti, šećera i soli visoki, pa ove proizvode treba jesti u rijetkim prilikama.

Ukoliko želite detaljnije informacije o proizvodu koji kupujete, one su dostupne na poleđini ambalaže.

 Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton