BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Masti – činjenice koje trebate znati

 

Ukoliko vjerujete svemu što pročitate u časopisima, mogli biste pomisliti da su masti generalno štetne i da po pravilu vode ka gojaznosti i začepljenju arterija. Međutim istina o mastima je dosta drugačija.

Mast zaista sadrži puno kalorija i konzumiranje velikih količina može dovesti do debljanja, ali to ne znači da je mast generalno loša.

Postoje različite vrste masti, a određena količina masti u ishrani nam je potrebna kako bi tijelo apsorbovalo određene hranljive sastojke.

Mast je takođe odličan izvor energije, a posjeduje i određene masne kiseline koje tijelo ne može samo da proizvede.

Smanjenje unosa masti u organizam je dobra ideja za većinu ljudi, ali se takođe mora voditi i računa o tome koje vrste masti unosimo u organizam.

Vrste masti

Zasićena mast podiže nivo holesterola u krvi, i povećava rizik srčanih oboljenja. To je tip masti koji većina nas treba da smanji, a nalazi se u sledećim namirnicama:

  • masni dijelovi mesa
  • mesni proizvodi, uključujući kobasice i pite
  • puter, maslo, salo
  • sir, naročito tvrdi sirevi
  • sladoled
  • mnoge grickalice, slatkiši i čokolade
  • biskviti, kolači, peciva

Nezasićena mast se može neći u avokadu, orasima i sjemenkama, ribi, suncokretovom i maslinovom ulju. Ovaj tip masti smanjuje nivo holesterola u krvi i obezbjeđuje organizmu potrebne masne kiseline.

I zasićena i nezasićena mast imaju istu količinu kalorija, ali se preoručuje da hranu bogatu zasićenim mastima zamijenite onom koja je bogata nezasićenim mastima.

Provjeravajte ambalažu pri kupovini

Hrana sa visokim i niskim nivoom masti
Dobar način da kontrolišete unos masti u organizam je da provjeravate ambalažu pri kupovini prehrambenih proizvoda. Mnogi proizvodi danas sadrže podatke na ambalaži o količini zasićenih i nezasićenih masti.

Hranu sa visokom, odnosno niskom količinom masti možete prepoznati na osnovu sledećih vrijednosti:

Ukupan nivo masti:

  • visoki nivo – više od 20g masti na 100g ukupno
  • niski nivo – 3g masti na 100g ukupno

Zasićena mast:

  • visoki nivo – više od 5g zasićene masti na 100g ukupno
  • niski nivo – manje od 1.5g zasićene masti na 100g ukupno

Danas se sve češće koristi znak semafora na ambalaži kod kojeg boja svjetla koje gori označava količinu masti, šećera ili soli.

Tako crveno svijetlo označava hranu koja je bogata ovim sastojcima i nju bi trebalo da jedete povremeno.

Žuto svijetlo označava hranu koja nema ni veliku ni malu količinu ovih sastojaka i nju možete da jedete u većini situacija.

Zeleno svijetlo označava da hrana ima malu količinu ovih sastojaka, i ona predstavlja najzdraviji izbor.

Kod pregleda ambalaže bitno je da i uz količinu masti provjerite i količinu šećera i soli u namirnicama koje kupujete.

Šta izraz “nizak nivo masti” ustvari znači

Obično se pomisli da namirnice koje imaju oznaku za nizak nivo masti zdrav izbor, ali nije to uvijek tako.

Naime oznaka za nizak nivo masti ustvari znači da ta namirnica ima 30% manje masti od standardne količine koja je uobičajena za tu namirnicu. Tako da, ako je namirnica sama po sebi sa visokim nivoom masti, onda smanjenje od 30 odsto može i dalje da je drži u grupi namirnica sa visokim nivoom masti.

Na primjer lazanje za mikrovalnu pećnicu koje imaju oznaku za nizak nivo masti i dalje mogu sadržavati puno više masti od lazanje koje bi spremili kući sa svojim namirnicama.

Ili krofna koja ima 30% manje masti i dalje je daleko masnija od nekog drugog obroka koji umjesto nje možete pojesti kao što je  jogurt ili neko voće.

Hrana koja je obilježena sa oznakom za nizak nivo masti, nemaju uvijek i nizak nivo kalorija. Često se ta količina masti u proizvodu nadoknadi povećanom količinom šećera ili soli, pa se na kraju dobija ista, a ponekad i veća, količina kalorija.

 

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton