BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Osnovni principi Montesori slobodnog odgoja

 

Metodu slobodnog odgoja utemeljila je Marija Montesori, koja je bila prva žena liječnica u Italiji.

Budući da u to vrijeme nije bilo odgovarajućih didaktičkih metoda, Montesori je razvila vlastitu koncepciju odgoja i obrazovanja koja uključuje vježbe iz područja svakodnevnog života , senzorike, jezika i govora, matematike, kao i upoznavanja bliže i dalje okoline.

Na čemu je bazirana Montesori metoda?

Odgojni koncept Marije Montesori baziran je na naučnom posmatranju spontanog učenja djece, na podsticanju vlastitog djelovanja djeteta i  njegove samostalnosti i na poštivanju djetetove ličnosti.

Cilj Montesori odgoja je pomoći djetetu u svim fazama duhovnog i tjelesnog razvoja da bi se moglo razviti u neovisnog, slobodnog i samostalnog čovjeka.

Osnovni principi odgojne metode Montesori:

  • Dijete treba posmatrati kao cjelovitu ličnost
  • Treba podsticati dijete na samostalno donošenje odluka, samostalno razmišljanje i djelovanje
  • Osigurati mogućnost da dijete zadovoljava svoju potrebu za učenjem
  • Pomoći mu da savlada poteškoće umjesto da bježi od njih.

Razdoblja osjetljivosti

U pedagogiji Marije Montesori, osjetljiva područja predstavljaju doba posebne spremnosti za učenje. Montesori je smatrala da samo mogućnost slobodnog izbora djetetu pruža šansu da donosi odluke prema svojoj osjetljivosti i svojim interesima:

  • Osjetljivost za red – odnosi se na potrebu djeteta za dosljednošću i poznatim kako bi se moglo lakše orijentisati. Dijete u dobi od prve do treće godine života uznemiruju promjene, kao npr. preuređenje sobe, preseljenje, itd.
  • Osjetljivost za jezik – dijete, slušajući ljudski govor od rođenja do svoje šeste godine uči jezik bez direktnog podučavanja te je zato jako važno razgovarati s djetetom kako bi usvajalo nove riječi i obogaćivalo jezik.
  • Osjetljivost za kretanje – dijete hoda, trči, kreće se i tako usavršava svoje kretanje. Ako idemo njegovim ritmom (hodamo, trčimo, stanemo) dijete može hodati kilometrima.
  • Osjetljivost za društveno ponašanje – s dvije i po godine dijete pokazuje veliki interes za drugu djecu, igra se s njima i postaje član grupe.
  • Osjetljivost za male predmete – dijete u dobi između prve i druge godine privlače sitni predmeti. Uzima ih u ruke, promatra, stavlja u usta i tako upoznaje svijet.
  • Osjetljivost za razvoj osjetila – dijete će najbolje razviti osjetila ako istražuje okolinu živeći s odraslima.

To su razdoblja razvoja u kojima dijete ima sposobnost usvajanja pojedinih vještina kao nikada više kasnije u životu.

Faze u razvoju djeteta

Marija Montesori je utvrdila četiri faze razvoja:

  • Prva faza djetinjstva: 0 -6 god.
  • Druga faza djetinjstva: 6 – 12 god.
  • Mladalačko doba: 12 -18 god.
  • Studenti i odrasli: 18 – 24 god.

Slobodni rad – temelj nastavnog procesa

Djeca pojedinačno i sasvim individualno ulaze u nastavu. Nema značajnog početka nastave nego djeca ulaze u razred kad je predviđen početak nastave i počinju s radom prema vlastitom izboru.

To može biti čitanje knjige, rješavanje  zadataka ali i zalijevanje cvijeća ili slikanje slike. Djeca se tom djelatnošću, koje su sama izabrala mogu baviti koliko god hoće, odnosno dok pokazuju interes za to.

Suština slobodnog rada ogleda se u tome da se dijete bavi nekim materijalom, predmetom ili zadatkom samo na temelju unutarnjeg interesa.

Dijete samo odlučuje šta želi učiti i koliko će dugo učiti, a učitelj ili odgajatelj mora stvarati temeljne pretpostavke koje će omogućiti da slobodan rad ima rezultate jer samo u slobodnoj i opuštenoj zajednici dijete će moći razvijati svoje vlastite snage i sposobnosti.

“Odgoj mora biti pomoć djetetu, oslobođen svake prisile.., kako bi potpunost razvoja bila dosegnuta, vođena unutrašnjom mudrošću pod psihički tajanstvenim uvjetima.” M. Montesori

 


Autor: Aida Spahić-Zekić


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton