BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Podesite vaš “biološki sat”

 

Naučna istraživanja su dokazala da svaki sistem u organizmu ima svoje životne cikluse – dnevni ritam, a naravno i periodična kolebanja visokog nivoa.

Posebno, do narušavanja dnevnog bioritma dolazi prilikom promjene vremena sa ljetnjeg na zimsko računanje vremena, a drugi je u proljeće, kad sat pomjeramo unaprijed. Ruski specijalisti narodne medicine tvrde da su, eventualne ekonomske koristi beznačajne u odnosu na štete koje ove promjene računanja vremena nanose zdravlju.

Organizam kao mehanizam

Ljudski organizam je pokretni aktivni biološki sistem. U uzajamnom dejstvu sa životnom sredinom, on mora reagovati na sve promjene, a da pri tome sačuva određeni stepen postojanosti svoje unutrašnje sredine. Dakle, smatraju ruski alternativci, da se kao u beskraju kosmosa, mogu jasno razgraničiti periodična kolebanja različitih funkcija i procesa i u našem organizmu.

Još prije 400 godina pisac R. Breton je napisao da je “ljudski organizam sličan časovniku: ako se pokvari jedan šrafčić u tom savršenom mehanizmu, dolazi u pitanje i rad svih ostalih i časovnik se kvari. Ista stvar je i sa ljudskim organizmom, i on je isto tako savršen i harmoničan”.

U zdravom organizmu ritam različitih organa i sistema je potpuno usaglašen, izbalansiran, a to omogućava tačan i pouzdan rad našeg biološkog sata. Ne kaže se uzalud za zdravog čovjeka da mu organizam radi kao sat.

U svakom od nas “kuca” lični “biološki sat”, u zavisnosti od određenog bioritma. Istraživanja su dokazala da se arterijski pritisak, nivo hormona, sastav urina i brojni drugi pokazatelji mjenjaju u značajnom dijapazionu ne samo u toku jednog dana nego i tokom sedmice, mjeseca, godine i vrlo često su ispod ili iznad vrijednosti koje označavaju da je organizam zdrav.

Hormoni i pritisak

Arterijski pritisak počinje rasti neposredno pre buđenja. Njegov rast se nastavlja tokom dana, a maksimum dostiže uveče, dok noću, za vrijeme sna, pada na minimum. Specijalista za bioritam L. Lemberg smatra: “Čovjek koji se obraduje kad vidi da mu je pritisak stalno u granicama takozvane normale, zapravo ne treba da se raduje nego da se liječi!” Količina bijelih krvnih zrnaca može se u toku 24 sata razlikovati i do 30 posto, s tim da je maksimalna količina uveče, a minimalna ujutro.

Izdvajanje mnogih hormona se dešava ciklično. Najveći nivo kortizola bilježi se u jutarnjim časovima (maksimum doseže u sedam časova ujutro), a u ponoć je na najnižem nivou. Inzulin je na najvišem nivou oko 15 sati popodne, a u tri sata poslije ponoći je na minimumu.

Postoje fiziološke promjene u ritmu prohodnosti nosnih puteva (od dva do pet sati poslije ponoći). To nije opasno, jer ukupna propusna moć dve nosne šupljine kao cijelina se ne mjenja.

Ritam organizma

Na prvi pogled se čini da unutrašnji ritam našeg organizma odražava promjenu uslova u spoljašnjoj sredini: promjena dana i noći, svjetlosti i tame, godišnjih doba, mjesečevih mijena. Međutim, ispostavlja se da čak ako se čovjek nalazi u potpunoj izolaciji, pod staklenim zvonom, bez sata, gde ne vidi ni promjene dana i noći, godišnjih doba i slično – njegov bioritam u organizmu će očuvati svoj režim djelovanja. To je dokaz da je “biološki sat” priodno svojstvo organizma koje ne zavisi od spoljašnjih uslova.

Svaki organ, svaki sistem ogranizma ima svoj režim rada i odmora, svoje faze minimalne i makimalne aktivnosti. Zbog toga je i kod liječenja različitih bolesti, pri planiranju radnog dana, pri bavljenju sportom ili fizičkim vježbama neophodno poštovati zakonitosti po kojima radi naš unutrašnji sat.

Vrijeme za liječenje ujutro

Pomoć bubrezima

Sredstva za izmokravanje treba uzimati ujutro, tvrde specijalisti ruske alternativne medicine, jer tada naši bubrezi rade punom parom, odnosno funkcija izlučivanja je na maksimumu, a preparate i fizioprocedure za obnavljanje bubrežnog tkiva treba uzimati poslije 19 sati uveče.

Antibiotici i citostatici – ne uzimajte noću

Noć je najgore moguće vrijeme za uzimanje antibiotika i citostatika (ljekovi protiv raka i tumora) i uopšte bilo kojih “otrovnih” sredstava. Noć je aktivno vrijeme obnavljanja organizma i diobe ćelija i zato mu tada ovakvi preparati nanose najviše štete. Najbolje ih je uzimati u prvoj polovini dana.

Masti i vitamini

Prva polovina dana je vrijeme kada se u probavnom traktu aktivno apsorbuju masti. Zato je vitamine koji se rastvaraju u mastima (A, D, E i K) i korisne biljne masnoće najbolje uzimati prije podne.

Direktno u srce

Preparate koji podržavaju pravilan rad srca takođe treba ostavljati za ujutro, zato što je srce upravo tada najaktivnije.

VEČE

Protiv alergije

Antihistaminike ili antialergetike treba piti uveče, poslije 19 časova jer je njihov efekat u to vrijeme dva puta jači nego ujutro. To se dešava zato što je maksimalna koncentracija histamina (bioaktivna tvar čije jako lučenje izaziva simptome alergije) u 23 časa.

Vrijeme za čišćenje

Organi izlučivanja su aktivni uveče i popodne, od 15 sati (početak vremena aktivnosti bešike), i njihova aktivnost se završava u jedan sat noću – kada je početak aktivnog rada jetre. Dakle, sve procedure za pročišćavanje organizma treba sprovediti u popodnevnim satima i predveče.

Vrijeme za jelo

Doručkovati se, jednostavno, mora! Zato da bi se organizam probudio i naš “sat” počeo da radi u oštrom ritmu! Da bi dobili snagu potrebnu za čitav dan, neophodne su nam masti i ugljikohidrati, dakle žitarice sa životinjskim mastima i nešto slatko. Idealan doručak je kaša s puterom i sladak čaj ili kafa.

Svježe samljevena kafa ujutro je korisna zato što ublažava grčeve glatkih mišića unutrašnjih organa posle noćnog sna.

Biološki sat probavnog trakta radi punom parom oko 15 sati popodne. Do tada se proizvede dovoljna količina fermenata za varenje “teške hrane”. Zato ruski seljaci, poznati po dugovečnosti nikad nisu ručali prije pet popodne.

Naravno, ručak treba biti bogat: okrepljujuća supa, meso ili riba sa prilogom. A predveče treba uzimati lakšu hranu – povrće, voće, mladi sir, ribu (nemasnu) i jaja. Organizam tu hranu lako prerađuje i čuva snagu za proces obnove koji, kako smo već rekli, traje noću.

Vrijeme za trčanje, vrijeme za skakanje

Jedan je mudrac rekao: “Ako ne trčiš dok si zdrav, moraćeš potrčati kad oboliš” . I zaista, jedan od najvažijih stimulansa za “navijanje” biološkog sata je kretanje. Za dobru trku bitan je aktivan rad pluća. A ona imaju svoj ritam. U rano jutro disajni putevi su suženi, a u vreme posle ručka bilježi se maksimalni lumen disajnih puteva. Kod zdravog čovjeka lumen bronhija tokom 24 sata varira do osam posto, a kod astmatičara te varijacije mogu biti i do 50 posto.

Naučna istraživanja su pokazala da su večernje sportske aktivnosti korisnije za rast mišićne mase. Ako trenirate uveče, možete nabiti 20 posto više mišićne mase od onih koji treniraju ujutro. Uostalom, većina sportskih rekorda je postignuta između 15 i 20 sati. To je potpuno prirodno jer od 16 sati srce i pluća rade veoma aktivno, pojačava se cirkulacija krvi i krv je bogatija kiseonikom.

Obično oko 18 sati temperatura tijela i puls dosežu maksimum, kapilari su rašireni. Ruski alternativci predlažu da se setite ovoga kad planirate svoje sportske aktivnosti.

Vrijeme za odmor

To su, naravno, veče i noć. U dnevnom ciklusu organizma postoje posebni periodi “kapije sna”, koje se otvarju samo u određeno vrijeme dana, individualno za svakog čovjeka.

Uveče, kapija sna se otvara otprilike sat vremena nakon početka oštrog pada temperature tela. Drugi put, kapija sna se otvara oko 3-4 sata poponoći.

Neuropatolog Mišel Tiberž iz Centra za san u Tuluzu (Francuska) smatra da se “kapije sna” otvaraju na jednu do dve minute na svakih sat i po i povezuje to sa specifičnostima režima života prvobitnog čoveka.

Nakon 21 sat naš organizam se prebacuje na noćni režim, na procese obnavljanja. I ako se pravilno pripremite za san, tokom spavanja u potpunosti će se usaglasiti rad svih vaših organa i sistema u organizmu i ujutro ćete biti u odličnoj formi!

 

Izvor: Zdravo živo


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton