BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Pothranjeni tinejdžeri

 

Ako ste pothranjeni, možete naškoditi vašem tijelu. To može dovesti do male tjelesne mase, zakržljalog rasta, slabih mišića i manjka energije: to su loše vijesti ako želite da idete u korak sa vašim vršnjacima.

Možda se već duže vrijeme pitate da li ste pothranjeni. Možda su vam to spomenuli prijatelji ili roditelji ili je možda naš kalkulator zdrave težine rekao da ste pothranjeni.

Vaš ljekar može vam pomoći ili dati savjet. Moguće je da se iza vaše pothranjenosti krije zdravstveni uzrok koji je potrebno ispitati. Možda ne jedete zdravu, izbalansiranu hranu ili možda imate emocionalnih problema i nesvjesno ste promijenili navike u ishrani kako biste se nosili s njima.

Šta god da je u pitanju, ako ste zabrinuti radi vaše težine ili postoji nešto što vas brine u vezi sa hranom ili ishranom, najbolje je da razgovarate sa nekim. Može se učiniti dosta toga da vam se pomogne.

Razgovarajte sa nekim

Čak i ako već znate sve o zdravoj ishrani, možda postoje drugi problemi koji vas sprečavaju da se hranite zdravo.

Ako ste anksiozni ili zabrinuti kada pričate o hrani, ili osjećate da možda koristite kontrolu nad hranom kako bi vam to pomoglo da se nosite sa stresom, imate nisko samopoštovanje ili težak period kod kuće ili u školi, možda imate poremećaj u ishrani.

LJudi sa poremećajem u ishrani često govore da osjećaju da je njihov poremećaj u ishrani jedini način na koji oni imaju kontrolu nad svojim životom. Ali to je samo iluzija: nisu oni ti koji imaju kontrolu, već poremećaj u ishrani.

Ukoliko osjećate da imate takav poremećaj, dostupna vam je pomoć.

Recite nekome: najbolje vašim roditeljima ili starateljima ili drugoj odrasloj osobi  u koju imate povjerenja.

Zašto ste pothranjeni?

Ako ste pothranjeni, razmislite zašto je to tako.

  • Ne osjećate se dobro?
  • Jedete li zdravo ili  preskačete doručak ili ručak i jedete brzu hranu usput?
  • Da li ste izgubili apetiti zbog stresa ili briga?
  • Da  li ste nastojali da smršavite? Da li se više trudite da budete mršavi nego zdrave težine?
  • Da li ne jedete, jer vam to daje osjećaj kontrole?

Zašto je to važno?

Pothranjenost je loša za vas. To nije dobro za vaše sadašnje i buduće zdravlje. Posljedice su:

  • Nedostatak energije. Pothranjenost može dovesti do toga da se osjećate iscrpljeno i umorno. To vam odmaže ako pokušavate da učite za ispite, bavite se sportom ili izlazite sa društvom.
  • Nedostaci u ishrani. Ukoliko ste pothranjeni, možda vam nedostaju vitalne hranjive  materije koje su potrebne tijelu da pravilno raste i funkcioniše. Kalcijum je npr. presudan za razvoj jakih i zdravih kostiju. Kosti odraslih ljudi se izgrađuju tokom adolescencije.
  • Oslabljen imunološki sistem. Vaš imunološki sistem vam ne pruža 100% zaštite ako ste pothranjeni, pa ste podložniji prehladi ili gripu i drugim infekcijama.
  • Zakržljao rast i slab razvoj mišića. Vašem tijelu je potrebna zdrava ishrana kako bi pravilno raslo. Ako ostanete pothranjeni možete ostati niži i slabiji kada odrastete nego što biste bili da ste imali zdravu ishranu.

Zdrava ishrana

Ako ste pothranjeni, treba da nastojite da postepeno dobijate na težini dok ne postignete zdravu težinu za vašu visinu i godine.

Jako je važno da pravilno dobijate na težini. Čokolada, keksi, gazirana pića i druga visokokalorična hrana, puna zasićenih masti i šećera će vam povećati salo,  a ne mišićnu masu.

Umjesto toga, jedite tri obroka i tri užine dnevno. Primjenjujte sljedeće principe zdrave ishrane:

  • obroci zasnovani na skrobnim karbohidratima kao što su integralna tjestenina, smeđa riža, krompir ili leća.
  • pet porcija voća i povrća dnevno.
  • nemasne proteine iz (mesa, ribe, graha i mahunarki)
  • tri porcije kalcijuma dnevno. Jedna porcija može biti čaša mlijeka, jogurt ili komadić sira veličine kutije šibica.
  • smanjite unos zasićenih masti koje se nalaze u mesnim prerađevinama, pitama, tortama i keksu.
  • smanjite  unos slatke hrane i pića kao što su čokolada, torte, keks i sokove sa puno šećera.

Ako nastojite da dobijete na težini, jedite hranu koja je zdrava i pruža energiju. Pokušajte sljedeće:

  • nađite vremena za doručak. Isprobajte pahuljice sa sjeckanim voćem ili posute grožđicama. Ili jaja na tostu.
  • voćni napici ili milkšejkovi su odlična užina. Možete ih napraviti kod kuće i ponijeti u školu.
  • neoguljeni krompir sa pasuljem ili tunjevinom je zdrav obrok i sadrži istovremeno i proteine i karbohidrate koji daju energiju.
  • puter sa tostom je brza visokoenergetska užina.
  • isprobajte jogurte i mliječne pudinge kao što je riža s mlijekom.

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton