BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Rak pluća – ko spada u rizičnu grupu

 

Rak pluća se većinom razvija kod pušača ili bivših pušača, ali ono nije jedini uzrok raka pluća. Istraživanja su pokazala da od osam ljudi oboljelih od raka pluća, jedan od njih nikad nije konzumirao cigarete.

Rizični faktori

Postoje i drugi rizični faktori za rak pluća kao što su:

  • Pasivno pušenje
  • Izloženost radonu
  • Izloženost azbestu i drugim hemikalijama.
  • Slaba ishrana
  • Porodična istorija ovog oboljenja.
  • Šta možete uraditi u cilju prevencije?

Prestanite pušiti

Najbolji način preveniranja raka pluća je da prestanete pušiti, ili još bolje, da nikad i ne počnete. Što prije prestanete pušiti, to bolje. Iako ste dugogodišnji pušač, nikad nije prekasno da osjetite beneficije od prestanka pušenja.

Čim prestanete pušiti, rizik od raka pluća počinje da se smanjuje. Nakon 15 godina, rizik od nastanka raka pluća je isti kao kod nepušača.

Izbjegavajte pasivno pušenje. Rizik za vaše zdravlje, ako ste pasivan pušač, raste sa povećanim izlaganjem duhanskom dimu. Procijenjeno je da se rizik od razvijanja raka pluća poćava za 20-30% kod ljudi koji su redovno izloženu duhanskom dimu. Veća izloženost duhanskom dimu za vrijeme djetinjstva može povećati rizik od oboljevanja od raka kasnije u toku života.

Duhanski dim je naročito opasan u kući. Čak i kada otvorite prozor, hemikalije se zadržavaju u zraku narednih nekoliko sati. Tražite od ljudi da ne puše u vašem prisustvu i zamolite prijatelje i članove porodice koji vam dolaze u posjetu, da ako žele pušiti, to čine izvan kuće.

Provjerite prisustvo radona u vašem domu. Radon je prirodni radioaktivni gas koji može da curi iz cijevi u zgradama. Uzrok je jednog od deset slučajeva raka pluća.

Poboljšajte ishranu. Jedite više svježeg voća i povrća. Smatra se da se time mogu prevenirati svi tipovi raka, uključujući i rak pluća, jer voće i povrće sadrže zaštitne hemikalije kao što su antioksidansi, vitamini A, C i E i flavonoidi.

Vježbajte redovno

Održavanje fizičke aktivnosti pomoći će vam da sačuvate zdravlje vaših pluća. Postavite si cilj da vježbate bar jedan sat (šetnja, džoging, vježbanje u teretani, vrtlarenje, plivanje itd.) najmanje pet puta sedmično.

Zaštitite se od azbesta. Ako ste zanatlija kao što su graditelj, električar, stolar, vodoinstalater ili moler, velika je vjerovatnoća da budete izloženi azbestu na svom radnom mjestu. Pobrinite se da prepoznate azbest i način na koji ćete se zaštititi od azbestne prašine koja izaziva rak i čije udisanje može biti smrtonosno.

 

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton