BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Savjeti za očuvanje sluha

 

Veoma je važno da znate kolikom nivou glasnoće možete izlagati svoje uši. Vođenjem računa o ovome možete zaštiti svoj sluh u budućnosti.

Mnogi slučajevi gluvoće nastaju usljed oštećenja bubne opne unutar uha. Ova oštećenja, koja su trajna, mogu nastati prilikom izlaganja prevelikoj buci, i obično se ne mogu sanirati ili popraviti.

Važno je preuzeti sve potrebne mjere da bi spriječili potencijalna oštećenja. Pri samoj zaštiti veoma je bitno da svoje uši na izlažete prevelikoj buci.

Jači zvuk možete slušati manje vremena da bi bili sigurniji, on nije neprijatan ali zato nije ni siguran za vaše uši.

Profesije koje su izložena buci, poput rada u fabrikama ili na putevima prouzrokuju najviše problema oko sluha. Ukoliko se ispoštuju zdravstvena i bezbjednosna pravila, vaše radno okruženje će biti manje opasno za vaš sluh.

U današnje vrijeme, takozvana svakodnevna buka poput one iz MP3 plejera, diskoteka ili koncerata je jedan od glavnih problema. To je razlog zbog čega oštećenja sluha su u porastu kod mlađe populacije.

Da li ste izloženi prevelikoj buci?

Sluh možete izgubiti ukoliko budete izloženi buci predugo i preglasno, na primjer ako stojite blizu zvučnika u noćnim klubovima. Sluh takođe može dobiti oštećenja i poslije kratkog bučnog praska poput pucnjave iz puške ili eksplozije.

Najbolji način da izbjegnete gubitak sluha je da koliko god možete se držite podalje od glasne buke.

Zdravstveni i sigurnosni zvaničnici smatraju da zvučni nivo veći od 105 decibela (dB) može oštetiti sluh ukoliko budete izloženi više od 15 minuta tokom sedmice.

Ali i niži nivoi između 85 dB i 90 dB mogu prouzrokovati trajna oštećenja ukoliko budete izloženi nekoliko sati tokom dana.

Neke od mjernih jedinica za svakodnevnu buku su:

  • Normalni razgovor 60-65 dB
  • Gužva na ulici 75-85 dB
  • Kosilica, gužva u saobraćaju 85dB
  • Viljuškar 90 dB
  • Bušilica 98 dB
  • Teretna vozila na oko sedam metara udaljenosti 95-100 dB
  • Motocikli 100 dB
  • Diskoteke, noćni klubova, sirena od auta 110 dB
  • MP3 plejer 112 dB
  • Rok koncert, ambulantna sirena 120 dB
  • Auto stereo sistem tokom vožnje na putu 125 dB

Koja je buka preglasna?

Rizik od oštećenja sluha se svodi na dva faktora: koliko je glasna buka i koliko traje?

Stručnjaci se slažu da kontinuirano izlaganje buci duže vremena ispod 85 dB može izazvati oštećenja sluha.

Ukoliko slušate preglasno ili predugo, u ušima ćete osjetiti zujanje i nejasan zvuk. Zapamtite, ukoliko preglasna muzika prouzrokuje bol u vašim ušima trebali bi je odmah ugasiti ili napustiti taj prostor.

Bez opreme za mjerenje buke, nemoguće je odrediti kolikom zvučnom nivou ste bili izloženi.

Nepisano pravilo je da ukoliko ne možete sa nekim da pričate na dva metra od njegove udaljenosti, nivo buke u tom slučaju bi mogao biti štetan.

Deset savjeta za bezbjedno slušanje muzike

  1. Koristite čepiće za uši. Što je glasnija buka i što ste više izloženi, imate više šansi da oštetite svoj sluh. Zaštite svoje uši čepićima ili prekrivačima za uši, te udaljavajte se od buke koliko god možete.
  2. Smanjite svoj MP3 plejer. Ne slušajte muziku na svom plejeru na najvišoj jačini i nikad ne pojačavajte toliko glasno da se čuje zvuk iz vaših slušalica. Ukoliko vam muzika koju slušate ne prija i ukoliko ne možete da čujete zvukove oko vas onda je to preglasno.
  3. Budite pametni. Ukoliko vaš MP3 plejer posjeduje kontrolu jačine, iskoristite ga.
  4. Nosite slušalice. Kada slušate muziku koristite slušalice koje regulišu buku ili koristite staromodniji tip slušalica koje se nose preko glave. One će regulisati pozadinsku buku i omogućiti da tiše slušate muziku. Slušalice koje idu direktno u uši su manje efektivne u regulisanju pozadinske buke. Potrudite se da i odmorite svoje uši od slušalica.
  5. Smanjite zvuk na vašem televizoru, radiju ili hi-fi uređaju. Male razlike u jačini zvuka može da smanji rizik u oštećenju sluha. Stišajte ukoliko svojim glasom nadjačavate zvukove oko vas.
  6. Koristite čepiće za uši kada slušate muziku na koncertima. Oni mogu da regulišu nivo zvuka između 15 i 35 dB. Dostupni su na skoro svim nastupima i ne bi trebalo da utiču na vaš užitak u slušanju muzike.
  7. Ne izlažite se buci na poslu. Ukoliko već radite takav posao, obratite se odjeljenju za zaštitu na radu ili vašem upravniku i tražite savjet kako da regulišete buku i dobijete adekvatnu zaštitu.
  8. Koristite zaštitu za uši (čepiće ili prekrivače) ukoliko koristite opremu koja stvara buku poput bušilica, pila ili kosilica.
  9. Budite oprezni u automobilu. Slušanje muzike u ograničenom prostoru kao što je automobil može takođe uticati na oštećenje vašeg sluha. Ne slušajte muziku preglasno i predugo.

10.  Imate slušnu detoksaciju. Dajte vašim ušima vremena da se oporave nakon što su bili izložena prevelikoj buci. Prema istraživačima iz Velike Britanije, nakon boravka u prostorima jačine 100 dB kao što su klubovi, morate najmanje 16 sati odmarati uši da bi se one oporavile. Smanjenjem vremena oporavka, povećavate mogućnost trajnih oštećenja sluha.

Koliko dugo mogu da slušam glasno muziku?

Ovo zavisi od jačine zvuka koji slušamo. Povećavanjem samo za par decibela možemo dramatično uticati na naš sluh.

Zbog toga što povećavanjem svaka tri decibela dobijamo duplo jači zvuk pa ga stoga i duplo manje vremena trebamo i slušati.

Na primjer, provodeći vrijeme na plesnom podijumu sat vremena gdje je jačina 100 dB, uticaćemo isto na naše uši kada bi proveli dva sata na podijumu, ali na 97 db.

Male korekcije u zvuku može doprinijeti tome da duže slušate muziku, a da manje utiče na vaš sluh.

 

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2011


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton