BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Stres izazvan finansijskom situacijom

 

Sasvim je normalno da se osjećate zabrinutim, anksioznim i depresivnim kada dođu teška vremena. Nesigurnost na poslu, gubitak posla, dugovi i drugi finansijski problemi mogu izazvati emocionalni stres.

Ipak, postoji dosta stvari koje možete uraditi kako bi pomogli sami sebi u teškim situacijama.

Ovdje saznajte kako finansijska klima u vašem životu može da utiče na vaše mentalno zdravlje, i pronađite savjete kako se izvući iz problema i kada potražiti medicinsku pomoć.

Finansijske poteškoće mogu dovesti do značajnih promjena u vašem načinu života. Često se povezuju sa gubitkom posla, a ponekad vode i do gubitka kuće. Gubitak posla znatno utiče na samopouzdanje i finansijsku situaciju, što može da dovede do emocionalnog stresa.

Ako postanete višak na poslu, ili se borite sa dugovima uobičajeno je da se osjećate tužno ili anksiozno. Strah od otpuštanja takođe vodi do pojačane zabrinutosti, što je uobičajena ljudska emocija.

Moguće je da počnete da se osjećate, mislite i ponašate se na vama neobičan način, ali to ne znači da patite od depresije ili anksioznog poremećaja.

Koji su simptomi emocionalnog stresa

Opšti simptomi emocionalnog stresa uključuju:

  • promjene u vašem fizičkom stanju, kao što su nemogućnost da zaspite, poteškoće pri koncentraciji, gubitak apetita
  • promjene u ponašanju, kao što su ostajanje u kući ili u krevetu po čitav dan ili izbjegavanje prijatelja
  • promjene u načinu razmišljanja, kao što su negativne misli ili gubitak samopouzdanja

Kako si možete pomoći

Top savjeti kada je u pitanju pomoć u situacijama kada vam se javljaju simptomi emocionalnog stresa su da budete aktivniji, suočite se sa strahovima i ne pijete previše.

  • veća aktivnost podrazumijeva da se ne povlačite iz života. Nastavite da se viđate sa prijateljima, dopunjavajte i osvježavajte svoj CV, ne ignorišite račune i pokušajte da ih što redovnije plaćate. Ukoliko imate više vremena ako ste ostali bez posla, iskoristite dio tog vremena za vježbanje. Vježba će popraviti vaše raspoloženje ukoliko ste tužni.
  • suočavanje sa strahovima podrazumijeva da ne izbjegavate rješavanje problema koji vam se čine teškima.
  • za neke ljude alkohol može postati veliki problem. Moguće je da počnete da pijete više kako bi se nosili sa svojim emocijama, ili jednostavno kako bi popunili slobodno vrijeme. Alkohol neće pomoći da riješite svoje probleme, a može dodatno pojačati stres

Životne rutine su veoma bitne

Kada su ljudi tužni ponekad zaborave na stvari koje su željeli da rade. Ukoliko ne idete više na posao česta je pojava da promijenite rutinu kada je spavanje u pitanju, da ostajete budni do kasno ili ležite u krevetu i gledate TV po čitav dan. Veoma je bitno da se pridržavate svoje dnevne rutine koju ste imali kad ste radili.

Ukoliko izgubite tu rutinu to može uticati na način ishrane. Moguće je da prestanete kuhati, počnete da jedete gotovu hranu ili propuštate doručak.

Kada potražiti medicinsku pomoć

Dosta ljudi koji prolaze kroz emocionalni stres, uspiju da se oporave nakon nekoliko dana ili sedmica i počnu da traže novi posao ili prave konkretne planove za izlazak iz krize. Ipak, postoje i oni kojima osjećaj anksioznosti i depresije ne nestaje, i počinje da im utiče na svakodnevni život.

Ukoliko se osjećate zabrinuti, anksiozni ili depresivni i nakon nekoliko sedmica, obratite se svom doktoru koji može da vam preporuči terapeuta koji može da vam pomogne.

 

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton