BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Važnost oralne higijene

 

Zdravlje zuba uveliko utiče na kvalitet vašeg života. Lijep osmijeh upotpunjuje vaš vanjski izgled, a zdrava i pravilna ishrana vam omogućava zdrave zube. Sa porastom količine zubnog plaka, raste i podložnost zuba karijesu i lošem zadahu.

Svrha oralne higijene je smanjenje količine patoloških agenasa u ustima, a osnovni cilj je uklanjanje i sprečavanje formiranja zubnog plaka, koji se uglavnom sastoji od bakterija.

Važnost oralne higijene kod djece

Najbolji način spriječavanja pojave bolesti zuba, zubnog mesa ili usne šupljine je razvijanje pravilnih navika zubne njege. Vrlo je važno stvoriti rutinu pranja zuba nakon svakog jela i međuobroka, te prije spavanja.

Kod djece je potrebno od malih nogu razviti svijest o važnosti higijene usne šupljine. Prvih četiri do pet godina djetetovog života pomažite mu u čišćenju zubi i zubnog mesa, dok dijete ne stekne sigurnost da to učini samo.

Zubne paste

Izbor najbolje zubne paste nije nimalo lak zadatak. Na policama se često mogu naći desetci različitih vrsta zubne paste, različitih proizvođača. Važno je da izaberete pastu koja sadrži fluor.

Neke od zubnih pasti nude i zaštitu od stvaranja zubnih naslaga od tvrdih minerala. Ukoliko birate zubnu pastu za vaše dijete, obratite pozornost i na njen okus, kako bi pranje zubi bilo ugodnije za dijete.

Naučite vaše dijete da zubna pasta nije hrana, te da ju je potrebno ispljunuti, a ne progutati. Uvijek koristite samo malu količinu zubne paste, veličine zrna graška, prilikom pranja zubi djeteta, kako u slučaju gutanja dijete ne bi progutalo preveliku količinu fluora.

Četkice za zube

Četkica za zube može da ukloni plak sa skoro svih površina zuba, izuzev u interdentalnim prostorima. Za uklanjanje ostataka hrane i dentalnog plaka iz ovih prostora, koristi se zubni konac, interdentalne i sulkularne četkice, ispirači i vodice za usta.

Električne četkice za zube nisu efikasnije od manuelnih, osim što pomažu ljudima sa hendikepom, kao npr. osobama sa reumatskim artritisom. Problem izbora najbolje četkice za zube, nije ništa manji nego problem izbora zubne paste.

Prilikom kupovine četkice za zube, izaberite onu koja ima mekane dlačice koje na krajevima nisu oštre, već zaobljene. Svaka tri do četiri mjeseca zamijenite svoju četkicu za zube novom.

Kada kupujete četkicu za vaše dijete, imajte na umu da su njihove desni osjetljive, te da upotrebom pogrešne četkice za zube može doći do oštećenja mekanog tkiva. Stoga je izrazito važno da četkica vašeg djeteta ima mekane, najlonske dlačice.

Četkica vašeg djeteta trebala bi biti dovoljno mala da dohvati sve zube u usnoj šupljini, uključujući kutnjake. Električne zubne četkice djeci mogu biti zabavne za korištenje.

Prednost je što u kraćem vremenu naprave više ciklusa četkanja, te se tako skraćuje vrijeme aktivnog četkanja. Mogu biti od praktične važnosti i kod djece s posebnim potrebama, kojima duže sjedenje ili disciplinirano četkanje može predstavljati problem.

Tekućine za ispiranje usne šupljine

Postoji razlika između vodice za ispiranje usne šupljine i tekućine za ispiranje usta, koja sadrži fluor. Vodica za ispiranje osvježava dah, ali ne čisti i ne štiti zube. Većina takvih sredstava sadrži i alkohol, te nisu pogodna za djecu mlađu od šest godina, jer ih ona mogu progutati.

Tekućine za ispiranje usta koje sadrže fluor, oko zuba stvaraju zaštitni sloj s fluorom, koji spriječava pojavu karijesa. Posavjetujte se sa stomatologom treba li vaše dijete upotrebljavati ovakve proizvode. Također, provjerite je li vaše dijete u stanju pratiti upute, odnosno ispljunuti tekućinu nakon ispiranja. To možete provjeriti tako da dijete ispere usta s malo vode, te zatim tu vodu ne proguta, već ispljune.

Fluoroterapija se takođe preporučuje kao preventiva za karijes. Fluor pomaže u sprečavanju ili usporavanju demineralizacije i propadanja zuba.

Zubni konac

Zubni konac važan je dodatak higijeni usne šupljine. Zubnim koncem čistite prostor između zuba, gdje se često mogu stvoriti naslage od ostataka hrane, koja tu ostane i nakon pranja četkicom i pastom za zube. Preporučuje se zubni konac koristiti barem jednom dnevno. Zubni konci za odrasle i djecu mogu se nabaviti u apotekama.

Prehrana je vrlo važna

Kao što je vrlo važno održavati redovnu higijenu usne šupljine, u borbi protiv bolesti zuba i zubnog mesa uveliko može pomoći i uravnotežena prehrana. Preporučuje se prehrana koja sadrži povrće i voće, a malo zasićenih masti i soli.

Gume za žvakanje bez šećera, posebno one koje sadrže ksilitol, vrlo su dobre za zube, te je preporučljivo konzumirati ih nakon jela, kao pomoćno sredstvo u održavanju higijene.

Izbjegavajte hranu koja sadrži puno šećera, posebno ljepljive, slatke dezerte poput karamela ili grožđica. Nemojte jesti prije spavanja, budući da hrana koja ostane među zubima tokom noći, može uzrokovati karijes. Pljuvačka u ustima se manje izlučuje dok spavamo, pa tako ne čisti usnu šupljinu kao tokom dana.

Pranje zuba i bolesti srca

LJudi koji ne peru zube dva puta dnevno, pod povećanim su rizikom od srčanih bolesti. One osobe koje loše održavaju oralnu higijenu, pod 70 odsto su većim rizikom od srčanih bolesti od osoba koje peru zube dva puta dnevno i imaju zdravije desni.

Upalni procesi u organizmu, uključujući i usta i desni, pogoduju razvoju srčanih bolesti, jer doprinose zakrečavanju krvnih sudova.

Kod ljudi s lošom oralnom higijenom, veći je rizik obolijevanja i od dijabetesa. Testiranje krvi kod osoba za koje se ispostavilo da loše održavaju oralnu higijenu je otkrilo prisustvo dva faktora koji upozoravaju na  zapaljenske procese u organizmu, C-reaktivnog proteina i fibrinogena.

 

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton