BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Vodite računa o svom srcu

 

Velik broj ljudi svake godine oboli od koronarne srčane bolesti. U pojedinim evropskim državama ona je najčešći uzrok smrti. Ovdje možete pronaći savjete koji će vam pomoći da vaše srce održite zdravim.

Šta je koronarna srčana bolest

Do ove bolesti dolazi kada je dotok krvi do srčanog mišića umanjen zbog sužavanja, ili još gore začepljenja srčanih arterija. Koronarne ili srčane arterije su krvni sudovi koji služe za dotok krvi u srčani mičić i njegovu ishranu, te time direktno utiču na rad srca.

Do sužavanja ili začepljenja dolazi postepetnim nakupljanjem masnih naslaga unutar koronarnih arterija, koje otežavaju normalan protok krvi.

Međutim i ako pripadate rizičnoj grupi, zbog istorije bolesti u porodici, ili drugih faktora, postoje načini da samnjite rizik od dobijanja koronarne srčane bolesti.

Pravilnom ishranom, prestankom pušenja i aktivnim životom možete značajno smanjiti rizik od koronarne srčane bolesti.

Pravilna ishrana

Vaša ishrana je od velike važnosti kada je u pitanju zdravlje vašeg srca. Trećina hrane koju jedete trebala bi da bude voće ili povrće. Druga trećina trebala bi da bude skrobna hrana kao šlto je hljeb, pahuljice, pasta, riža i krompir.

Preostala trećina trebala bi da sadrži umjerenu količinu mliječnih proizvoda, mesa, ribe i male količine hrane koja sadrži masti i šećere.

Kako bi vašu ishranu učinili što pogodnijom za zdravlje vašeg srca, primijenite sledeće dvije male, ali značajne promjene:

Smanjite unos masti
Smanjite ukupan unos masti, naročito zasićenih masti koje podižu nivo holesterola, što može imati negativne posljedice po vaše srce.  

Hrana bogata zasićenim mastima uključuje: putar, sir, masni komadi mesa, biskviti, keks, salo, loj, kokosovo ulje i palmino ulje.

Ove tipove hrane zamijenite hranom koja je bogata nezasićenim mastima, jer su umjerene količine nezasićenih masti  dobre za održavanje nivoa holesterola.

Hrana bogata nezasićenim mastima uključuje: maslinovo ulje, ulje uljane repice, suncokretovo ulje, orašasto voće i sjemenke, te određene vrste margariina i namaza.

Smanjite unos soli
Vašem tijelu je neophodna mala količina soli, međutim konzumiranje prevelikih količina soli može izazvati visok krvni pritisak, koji se povezuje sa srčanim oboljenjima

Dnevna preporuka za unos soli u organizam je oko 6g, što je jednako količini koja stane u jednu kafenu kašiku. Ova količina se dosta lako dostigne, naročito ukoliko konzumirate prerađenu ili gotovu hranu. Gotovo 75% soli u vašoj ishrani dolazi iz prerađenih sirovina, kao što su hljeb, sir, mesni proizvodi…..

Smanjite konzumaciju prerađene hrane. Proizvođači često na etikete stavljaju količinu sodijuma umjesto količine soli. Jedan gram sodijuma jednak je 2.5 grama soli. Hrana za koju se smatra da ima puno soli je ona koja sadrži više od 1.5g soli ili 0.6g sodijuma na 100g namirnice.

Životni stil

Dvije promjene u vašem životnom stilu mogu biti od velike koristi za zdravlje vašeg srca.

Pokrenite se
Aktivan životni stil može značajno umanjiti rizik od srčane bolesti. Redovno vježbanje spušta krvni pritisak, holesterol, tjelesnu težinu i time umanjuje rizik od srčanih oboljenja.

Aktivnosti mogu varirati od šetnje do trčanja ili plesanja. Preporučuje se najmanje 30 minuta fizičke aktivnosti dnevno, tokom pet dana sedmično.

Među aktivnosti koje se ubrajaju u one koje vam koriste spadaju sve one aktivnosti koje vas nakon vježbanja ostave zadihanim.

Prestanite da pušite
Ukoliko ste pušač, prestanak pušenja je najbrži korak da smanjite svoj rizik od srčanih oboljenja.

Pušači su u gotovo dvostruko većoj opasnosti od infarkta od ljudi koji ne puše. Već godinu nakon što ste prestali pušiti rizik od od infarkta vam je skoro za pola manji od onog kod pušača.

Sekundarno pušenje je takođe opasno. Osobe koje žive sa pušačima, i udišu duvanski dim, takođe imaju povećan rizik od infarkta.

Hemikalije u cigaretama, kao što je nikotin, katran i ugljen-monoksid su posebno opasne za vaše srce jer mogu da:

  • oštete sluznicu vaših arterija, što doprinosi nakupljanju masnih naslaga
  • povećavaju krvni pritisak, što pospješuje brži rad srca
  • umanjuju količinu kiseonika koji krv nosi do srca i drugih organa
  • pojačavaju rizik od stvaranja krvnih ugrušaka

Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton