BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Zašto se zimi gojimo čak i kad jedemo manje?

 

Svi smo spremni da nagomilamo koji kilogram zimi. Ali da li je povećana težina neizbježna? Stručnjaci nam otkrivaju istine i zablude iza zimskog širenja struka.

Zar nam nije potrebno više hrane da bismo zadržali toplotu?
Ovo je uobičajeno vjerovanje – koje je savršeno pogrešno, kaže Ahmed Ahmed, konsultant gastrointestinalne, te hirurgije gojaznosti u BUPA Kromvel bolnici.

“Onima koji imaju višak kilograma obično je hladnije. Naslage kod odraslih su bijelo masno tkivo; a masti koje čuvaju toplotu tijela su braon masno tkivo”, objasnio je on. Braon masno tkivo nestaje kako rastemo.

Dok bijelo masno tkivo skladišti energiju, braon masno tkivo sagorjeva kalorije zarad toplotne energije. Pa zašto se osjećamo kao da jedemo više kada nam je hladno? U vrijeme naših predaka zimski mjeseci su povezani sa glađu. Prema jednoj teoriji mi genetski smo programirani da povećavamo masne naslage a u jesen da nam pomognu da preživimo zimu.

“Problem je u tome što više nema potrebe da skladištimo masti jer imamo obilje hrane koja je dostupna cijele godine”, kaže Ahmed i dodaje da čak i kada bi teorija bila ispravna, to nije izgovor za dobijanje stomačića. “Koliko ćete se udebljati možete da kontrolišete pravim izborom hrane.”

Stalno smo gladni
Ako se dobro utoplite pre izlaska iz kuće, a u stanu je toplo, malo je vjerovatno da će zimske temperature doprinjeti značajnijoj promjeni u apetitu. Međutim melatonin, hormon koji se luči kada su dani kratki i bez sunca nas tjera da se osjećamo pospano, a takođe može imati ulogu u jačanju apetita.

U proljeće i ljeto, nivo melatonina opada, ali u jesen i zimu raste. Kod većine sisara, porast melatonina smanjuje glad – strategija da bi se izborili sa smanjenom dostupnošću hrane u prirodi. Ali kod nekih vrsta isti sistem proizvodi suprotan efekat, pa može uticati na povećanje gladi i težine kod ljudi. Ili je bar dobar izgovor.

Zašto žudimo za jačom hranom?
U proljeće i ljeto jedemo više ugljenih hidrata, ali u jesen razvijamo sklonost ka masnijoj hrani. To može biti izazvano željom da se oraspoložimo. U zimu smo skloni da osjetimo niži nivo sreće, takozvanu dosadu.

Ona je u osnovi slabo nezadovoljstvo, koje “njegujemo” kada je hladno, vlažno i mračno, objašnjava profesor Krejg Džekson, šef psihologije na Univerzitetu Birmingem.

On dodaje da istraživanja pokazuju da, kada patimo od dosade, hranu postaje eliksir za dobro raspoloženje, ali obavezno u dupliranim količinama.

Problem je što će grickalice sa visokim sadržajem šećera neminovno dovesti do naglog pada nivoa šećera u krvi, ostavljajući nas da žudimo za dodatnom energijom. Dok se okrenemo, već ne možemo da stanemo u omiljene farmerke.

Ne jedemo više, ali se ipak debljamo
Istraživanja pokazuju da nizak nivo vitamina D – vitamina sunčeve svjetlosti – može da utiče na našu težinu u zimskom periodu. Tijelu je potrebno svjetlo da ga sintetiše, ali u zimskom periodu ima manje sati dnevne svjetlosti, ljudi su rijeđe napolju a i kada izađu, prekriveni su rukavicama i maramama.

Preliminarne studije pokazuju da ljudi sa niskim nivoom vitamina D gomilaju više masnih naslaga. Zapravo, nizak nivo vitamina D kao po pravilu je primećen kod gojaznih osoba. Kalorije koje unosite čuvaju se u masnim ćelijama, umjesto da se koriste za proizvodnju energije.

Povećajte nivo vitamina D u tijelu ishranom u koju je uključena masna riba i najmanje 20 minuta izlažite se sunčevoj (dnevnoj) svetlosti svakog dana, po mogućnosti sa otkrivenim podlakticama.

Za sve je kriv televizor
Djelimično ste u pravu. Za vrijeme ljetnjih mjeseci svi hrle u parkove i na plaže, uživaju u dugim šetnjama na suncu, ali kako zađemo u oktobar, kauč iznenada povrati svoju draž. Ako se ne krećemo i nismo aktivni, mi sjedimo kod kuće – i to obično znači aktivnosti koje se povezuju sa jelom, kao što je gledanje televizije.

Stručnjaci savjetuju pisanje dnevnika ishrane i pažljivog razmišljanja o svemu što prinesete ustima. Zapitajte se da li vam je ta hrana potrebna i da li ćete imati priliku da sagorite dodatne kalorije. I ne zaboravite da je još važnije da održite režim vježbanja i dok traje zima.

 

Izvor: Zdravo živo


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton