BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Zašto su tinejdžeri često umorni

 

Iako većina ljudi, naročito roditelja, misli kako tinejdžeri provode dosta vremena spavajući činjenice pokazuju drugačiju sliku. Stručnjaci se slažu da je prosječan period koji tinejdžeri provedu spavajući sve kraći posljednjih decenija.

Ova pojava dovodi se u vezu sa čvrstom povezanošću sna sa kardiovaskularnim poremećajima i gojaznošću koji su sve prisutniji kod tinejdžera.

Psihološke promjene, društveni pritisak te faktori kao što su postojanje televizora, ili drugih naprava u spavaćoj sobi, doprinose nedostatku sna i promjenama raspoloženja.

Nedostatak sna ima jako negativan uticaj i na obrazovanje tinejdžera, jer doprinosi nedostatku koncentracije u školi i tokom učenja.

Svjetlo i hormoni

Naš proces i šema spavanja uslovljeni su svjetlom i hormonima. Kada se smanji jačina dnevnog svjetla naveče, organizam počne da proizvodi  melatonin što daje našem tijelu znak da je vrijeme za spavanje.

Problem je, smatraju stručnjaci, u tome što su promijenjeni svakodnevni uslovi života, pa vještačko osvjetljenje, televizori, računari i slični uređaji, proizvode dovoljno svjetlosti da stopiraju prirodnu proizvodnju melatonina.

Među uređaje koji otežavaju san spadaju i mobilni telefoni, koje tinejdžeri često koriste do kasno u noć, što utiče na njihov nedostatak sna.

Ovo ne bi predstavljao problem, da najčešće tinejdžeri ne moraju rano ujutro u školu, pa često ne odspavaju potrebnih osam do devet sati. Ovo utiče na to da su često umorni i razdražljivi.

Tjelesni sat

Nadoknađivanje sna tokom vikenda nije zdravo rješenje, jer nedostatak sna tokom sedmice remeti tjelesni sat. U težim slučajevima ovi poremećaji tjelesnog sata mogu dovesti do poremećaja koji se zove Sindrom kasne faze spavanja (DSPS). Ovaj poremećaj dovodi do toga da ne možete da zaspite do kasno u noć.

Ovaj poremećaj liječi se terapijom jakog svjetla, koja podrazumijeva izlaganje jakom svijetlu tokom pola sata svako jutro, i hronoterapijom, koja uključuje vraćanje normalna faze spavanja.

Ponekad se koriste i male doze melatonina koje se uzimaju naveče oko sat vremena prije spavanja, koje nakon nekog vremena pomažu da se tjelesni sat resetuje.

Tinejdžeri koji imaju problema sa snom trebaju da vode računa o svojim navikama spavanja, a više o njima možete pročitati u našem članku Savjeti za bolji san tinejdžera

U svakom slučaju važno je da ne liježu jako kasno tokom vikenda i da što više budu izloženi dnevnom svjetlu tokom dana.
Reproduced with permission from NHS Choices (www.nhs.uk) © Crown Copyright 2010

Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton