BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Da se rashladite, a ne prehladite

Znojenje je jedini fiziološki proces kojim se organizam oslobađa viška toplote, ali na tropskim temperaturama ni to ne pomaže, pa se hladimo uz klima-uređaje, promahu i ledenu vodu.Sve ove mjere, štite tijelo od toplotnog udara, ali zato, ukoliko se pretjeruje, mogu da izazovu prehladu. I zato, kaže doktorka, pravilno koristite klimu, izbjegavajte ledene napitke, ne sjedite znojavi na promahi, pa vas neće mučiti glavobolja, ukočenost mišića i povišena temperatura.

Napolju ljeto, u kući zima
Klima-uređaji nam omogućavaju da normalno funkcionišemo u kući i na poslu čak i na ovako visokim temperaturama, ali samo ako ih pravilno koristimo, odnosno ukoliko razlika između spoljašnje i unutrašnje temperature nije veća od šest, sedam stepeni. U suprotnom, izlazak iz prerashlađene u neku drugu prostoriju ili napolje može da izazove prehladu, bolove u grlu, kašalj, peckanje u očima, čak i povišenu temperaturu i glavobolju.Najrizičnije je sjediti oznojen direktno ispod klima-uređaja jer to može da dovede do ukočenosti vrata. Isto važi i za ventilatore koji nikada ne smiju da “pušu” direktno u tijelo.Noću metabolizam usporava, pa ne treba ostavljati uključenu klimu.
Da li je promaha opasna
Za jedne promaha predstavlja najprirodniji način rashlađivanja, za druge najvećeg neprijatelja.Smatra se da je promaha mnogo bolja i od klima-uređaja i od ventilatora jer za razliku od njih omogućava razmjenu spoljašnjeg i unutrašnjeg vazduha. Promahom se iz spoljne sredine unosi kiseonik i eliminišu ugljen-dioksid, bakterije i virusi, što je naročito važno u prostorijama u kojima boravi veći broj ljudi.Loša je jedino ako dođe do naglog rashlađivanja i ako stojimo direktno na mjestu gdje se vazdušne struje sudaraju. Jedino tada može da dođe do prehlade, upale mišića i pada imuniteta
Ništa nije ravno vodi
Pri visokim spoljnim temperaturama organizam znojenjem dnevno izgubi i do tri litra tečnosti koju treba nadoknaditi. Budući da znojenjem organizam gubi i minerale, najbolje je piti običnu vodu kako bi se taj gubitak nadoknadio. Pritom, treba voditi računa da voda ne bude previše hladna, što naročito važi za osobe koje imaju osetljivo grlo i često pate od upala krajnika. One bi trebalo da izbegavaju hladne i gazirane napitke, kao i sladoled, i da za osjvežavanje koriste vodu, a umjesto sladoleda voće.

Zaboravite hladan tuš
Iako nam kada vreli dođemo s posla prija tuširanje hladnom vodom, to, treba izbjegavati. Valja sačekati da se pregrijano i oznojeno tijelo samo malo ohladi i onda se istuširati vodom čija je temperatura između 30 i 35 stepeni.
Kada pregrijano tijelo dođe u kontakt s hladnom vodom, prošireni krvi sudovi se naglo skupljaju, što može da dovede do skoka krvnog pritiska i otežanog rada srca  to trebaa imati na umu i prilikom tuširanja i prilikom kupanja u moru, rijeci i bazenu.

savjete priredila : dr. Radmila Šehić, specijalista opšte medicine


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza