BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Ako “pretjerate” sa slavljem: Evo načina za čišćenje organizma

Ukoliko ste ipak i pored obećanja da nećete, na novogodišnjem slavlju “potegli” koji čašicu više ili ako ste se prezasitili od masne i kalorične hrane, vrijeme je za nov, svjež početak i potpunu detoksikaciju organizma. Treba se vratiti u “normalu” i očistiti organizam od svakojakih viškova. Kako najbolje i najefektnije to uraditi, objašnjava strukovni nutricionista dijetetičar Jasmina Stojanović Ristivojević.

– Poslije neprospavane noći doručak treba preskočiti, a dan započeti medenom vodom kojoj je dodat sok od limuna. Medena voda sprema se tako što se u mlaku vodu razmuti kašičica-dvije meda i doda limunov sok. Med razmućen u vodi brzo se apsorbuje, daje organizmu hranljive materije, mozgu glukozu, a organima za varenje aktivne enzime. Ispijanjem ove tečnosti organizam će lakše svariti prekomjeran unos hrane. Ali, važno je da znate da ako ste tokom noći pili vino, u medenu vodu ne treba cijediti limun, jer on povećava kiselost u želucu, čime se postiže kontraefekat.

 

* A oni koji se probude sa glavoboljom?

– Ko se ujutru probodi sa glavoboljom, trebalo bi da popije čašu rasola. Ova tečnost bogata je mliječnom kiselinom i zavidnim količinama vitamina C, što utiče na ubrzan rad organa za varenje i njihovo pražnjenje, a samim tim i ublažava mahmurluk. Ukoliko nema rasola, mliječna kiselina može da se unese i čašom jogurta ili paradajz čorbom u koju je dodata kašika kisele pavlake. Energetski napitak od voća, šargarepe i cvekle, sa dodatkom limuna probudiće za kratko vrijeme svakoga ko ima ovakvih problema i vratiti mu elan i raspoloženje. Na lijekove protiv bolova treba zaboraviti, jer oni još više štete već opterećenoj jetri.

 

* Šta treba jesti?

– Svježe voće treba da bude sastavni dio ishrane, ali ga ne treba jesti odmah poslije objedovanja, već dva do tri sata poslije ili pola sata prije obroka. S obzirom na to da većina jutro poslije praznika prespava, ključan obrok je ručak. Treba ga započeti salatom od povrća, najbolje svježijeg. Poslije toga treba pojesti supu ili čorbu, takođe pripremljenu od povrća, a zatim varivo. Najbolje je pripremiti ga na pari ili ga izblanširati, pa pojesti sa parčetom mesa ili ribom spremljenim na teflonu, roštilju ili u rerni. Popodne treba pojesti voćnu užinu ili voćnu salatu. Večeru, koja treba da bude lako svarljiva, ne treba preskočiti, već je uzeti tri do četiri sata prije spavanja. Važno je voditi računa da se organizam “ne budi” i da se digestivni trakt ne opterećuje. Zato je najbolje pojesti kompot ili složenu salatu od različitog povrća koje je skuhano na pari. Oni koji vole pomješane ukuse mogu da pojedu i neku slano-slatku kombinaciju. Već drugog dana od slavlja treba se vratiti uobičajenoj ishrani.

 

* Šta da rade oni kojima su praznici i slavlja donijeli višak kilograma ili zdravstvene tegobe?

– Višemjesečna odstupanja od pravilne ishrane zahtjevaju da se što prije uradi krvna slika, da se provjeri da li je narušeno zdravstveno stanje, a zatim pojseti nutricionista. Ako su svi rezultati u referentnim vrijednostima, trebalo bi se uobročiti, odnosno uspostaviti normalan svakodnevni ritam obroka usklađen sa dnevnim obavezama. Iz ishrane ne treba isključiti ni jednu grupu namirnica, iako je to u zimskim uslovima teže. Zimska ishrana je drugačija, postoji pojačana potreba za energetski jačom hranom. Sa druge strane, metabolički procesi su usporeniji, pa organizam traži hranu koja se više termički obrađuje. Ali, to ne znači da, recimo, čokolada ili sarma treba da budu dio svakog obroka. Sadržaj trpeze, zapravo, najviše zavisi od maštovitosti i želje da se hranimo zdravo, izbalansirano, da svom organizmu obezjbedimo sve korisne i potrebne sastojke.

 

* Kakav odmor će najbolje oporaviti tijelo?

– Za odmor poslije bilo koje noći slavlja nije dovoljno spavanje i leškarenje, odnosno boravak u zatvorenom prostoru. Treba izaći u šetnju u park ili pored rijeke, a u najboljem slučaju van grada. Odnosno, treba ići svuda gdje se uspostavlja direktan kontakt sa prirodom. Sami ili u društvu, odmah će osjetiti da se dobro raspoloženje vraća, a mahmurluk polako nestaje. Brza šetnja dva do tri puta nedjeljno posebno je djelotvorna za one koji nikada nisu vježbali, ili bili aktivni na drugi način. Poslije mjesec do dva, može se početi sa agresivnijim vježbama kako bi stigli do željene forme. Sa druge strane, onaj ko je vježbao ranije, poslije prazničnih gozbi treba da nastavi po uobičajenom ritmu.

 

novosti.rs

 

 

 

 


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton