BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Kolike su potrebe našeg tijela za proteinima?

Iako naše tijelo može koristiti proteine (pa i alkohol) kao energetski supstrat i generisati energiju na taj način, to se ne može smatrati optimalnom metodom za dobijanje energije.

proteini-zena

Autor: Luka Bogdanić, personalni trener

Povremeno korišćenje proteina iz hrane tj. proteinske hrane kao osnove u ishrani vjerovatno neće poremetiti optimalno funkcionisanje tijela, ali treba imati u vidu da naše tijelo preferira masti ili ugljene hidrate kao osnovu ishrane tj. kao osnovni supstrat (gorivo) za dobijanje energije. Ipak, u određenim situacijama (metabolički sindrom, gojaznost) proteini iz hrane se mogu smatrati poželjnim gorivom.

Proteine koje unosimo iz hrane treba posmatrati prije svega kao gradivne materije neophodne za obnavljanje funkcionalnih tkiva u tijelu. Oni predstavljaju materije koje pomažu sintezu novih proteina u tijelu uz prisustvo i drugih nutrienata iz hrane. Ipak, u najvećem procentu sinteza novih proteina nastaje korišćenjem amino kiselina dobijenih degradacijom već postojećih proteina u tijelu. Prema nekim podacima, na dnevnom nivou u tijelu se sintetiše 3 grama proteina po kilogramu tjelesne mase, a prosječan unos proteina iz hrane na dnevnom nivou je oko 1 gram po kilogramu tjelesne mase, dok je ukupan dnevni obrt proteina (ukupna količina degradiranih i sintetisanih proteina) u čovjekovom tijelu oko 300-400 grama. Iz prethodnih podataka se jasno vidi da proteini iz hrane čine manji udio u tom obrtu i da telu suštinski ne treba velika količina iz hrane za sintezu proteina.

Na kraju, mogu se izdvojiti slijedeće smernice za unos prehrambenih proteina:

Kvalitet na prvom mestu

Kod unosa proteina iz hrane veću pažnju treba obratiti na kvalitet u odnosu na kvantitet. Sastav esencijalnih amino kiselina kao i opšti kvalitet hrane treba da bude prioritet kod odabira proteinske hrane. Teorijski, od životinjskih proteina najbolji su mliječni proteini i proteini jajeta, a od biljnih proteini konoplje i mahunarki.

Proteini nisu primarni izvor energije

Preporuke za dnevni unos proteina iz hrane predstavljaju procjenu količine proteina koja je našem tijelu potrebna za optimalnu sintezu proteina tj. regeneraciju tkiva. Međutim, kvantitet tj. količina unetih proteina se najlakše može kontrolisati prateći sledeću smijernicu: Proteine ne koristiti kao gorivo (osim u specifičnim situacijama), već kao gorivo koristiti masti ili ugljene hidrate! Drugim riječima, ako se masti i ugljeni hidrati stave kao primarni nutrienti u ishrani, količina unijetih proteina će teško preći poželjni nivo.

Dnevni unos jednog grama proteina po kilogramu bezmasne tjelesne mase predstavlja vjerovatno dovoljnu dnevnu količinu proteina.

Ipak, ako se želi preciznije računati potreban unos proteina na dnevnom nivou, onda taj podatak treba tražiti u odnosu na bezmasnu tjelesnu masu, gde se kao opšta smijernica može uzeti količina od 1 g proteina po 1 kg bezmasne tjelesne mase što je za većinu ljudi u rasponu od 40 do 70 g proteina na dnevnom nivou. Za posebne populacije kao što su djeca, trudnice, sportisti, aktivni ljudi i rekonvalescenti, zbog veće potrebe za unosom proteinima, ima smisla povećati unos proteina u odnosu na prethodno pomenutu količinu.


 

Širok izbor suplemenata, možete pronaći u prodavnici Proteini.si


Označeno

Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton