BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


So je izvor zdravlja i bolesti

so

Da li i koliko pretjerujemo u dosoljavanju hrane? I smanjeni i prekomjerni unos dovode do poremećaja krvnog pritiska. Važna je za normalan rad štitaste žlijezde, fizički i intelektualni razvoj. Izvor zdravlja, ali i izvor zdravstvenih problema. Kada se umjereno koristi, so doprinosi pravilnom funkcionisanju organizma. Ipak, u njenoj upotrebi često preterujemo, što može da bude “okidač” za mnoge bolesti.

– Kuhinjska so predstavlja najstarije sredstvo konzervisanja namirnica, kao što je turšija, kisli kupus, kobasice… Ona ne spada u aditive, a popravlja ukus hrani. Takođe je i izvor joda, koji je važan za normalan rad štitaste žlijezde. Do sredine prošlog vijeka so se nije jodirala, pa smo bili poznato endemsko područje za raširenu pojavu gušavosti i ozbiljnog oblika smanjene funkcije štitaste žlezde. Zahvaljujući, obavezujućem jodiranju soli, naša zemlja je uglavnom uspjela da gušavost iskorjeni. Inače, jodom su izuzetno bogate školjke, škampi i bijele ribe koje ovaj mineral u velikim količinama apsorbuju iz mora i okeana. Konzervirana tuna u ulju takođe sadrži veliku količinu joda, navode stručnjaci.

Koliko je važna uloga natrijuma i hlora, koje so sadrži u velikoj količini?

– Njihov najvažniji zadatak je održavanje ravnoteže nivoa tečnosti u cijelom organizmu. Nedostatak soli može da dovede do funkcionalnih i organskih poremećaja, koji se ispoljavaju u vidu grčeva glatkih mišića, a ponekad dolazi i do oštećenja centralnog nervnog sistema. Unos soli i krvni pritisak su u direktnoj vezi, pokazale se brojne kontrolisane studije. I smanjeni i prekomerni unos soli dovodi do poremećaja krvnog pritiska. Pretjerani unos soli je daleko pogubniji jer dovodi do hipertenzije, koja ukoliko se ne liječi, može da izazove moždani i srčani udar, kao i otkazivanje rada bubrega.

Koje su optimalne količine potrebne organizmu?

– Za odraslog čoveka pet miligrama, odnosno jedna kašičica. U uslovima tropskih vrućina i teškog fizičkog naprezanja, potrebne su i dvostruke količine, jer se so izgubljena znojenjem mora nadoknaditi. Organizam znojenjem, zapravo, gubi velike količine elektrolita. U takvoj situaciji preporučuju se slanije supe i druga slanija jela. Ipak, problemi nastaju kada unesemo hranu koja ima mnogo skrivene soli. S obzirom na to da su dnevne potrebe za natrijumom između jedan i jedan i po gram, a za hlorom od jedan i po do dva i po grama, dnevno je dovoljno uzeti samo dva i po grama soli i nadomjestiti ove minerale iz drugih namirnica.


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza