BHZdravlje

Nema reklama za prikazivanje


Zašto gubimo apetit

apetit

Jelo je životna nužda, a isto tako i jedan od najvećih životnih užitaka. Ima ipak mnogo razloga zbog kojih čovjek povremeno nema volje za jelo. Većinom su to manje važni razlozi i ne stvaraju nam mnogo problema, pa tu često pomažu prirodni lijekovi i promjene u načinu života. Patite li, međutim, duže vrijeme od gubitka apetita, zatražite liječnički savjet, posebno ako ste uz to i izgubili na težini.

Mnogi ljudi mogu izgubiti apetit na kraće vrijeme, na primjer, kada pate id loše probave . Tjeskoba ili depresija isto tako mogu smanjiti apetit (premda neki deprimirani ljudi osjećaju pojačanu želju za jelom). Kada se jednom otkloni prikriveni uzrok, apetit se obično vraća na normalu, bez ikakvih težih posljedica.

Redovitim uživanjem prevelikih količina alkohola unosi se u organizam toliko kalorija da od toga želja za primjerenom prehranom obično nestaje, a sve što izaziva mučninu – bolest kretanja, gastroenteritis, rana trudnoća, pojedini lijekovi, te izlaganje pesticidima, olovu i drugim otrovima – oduzima nam želju za jelom.

Stalno slab tek može upozoriti na ozbiljne poremećaje, kao što su infektivna mononukleoza, reumatoidni artritis, visoki krvni pritisak, rak želuca, tuberkoloza, hepatitis ili teška depresija.

Začudo, osobe koje pate od anoreksije, poremećaja kod kojeg gubitak tjelesne težine može ugroziti čak i bolesnikov život, često uopće ne gube apetit. Žrtve tog prehrambenog poremećaja konzumiraju, doduše vrlo male količine hrane, ali se većinom osjećaju gladno.

Ako je gubitak apetita kod vas simptom neke bolesti, treba liječiti osnovni uzrok. U svim drugim slučajevima, ima mnogo načina na koje se apetit može potaknuti.

Obroci neka vam budu manji i redoviti, a isto tako u najvećoj mogućoj mjeri i hranjivi i privlačni.

Pokušajte s predjelom čiji će sastojak biti tradicionalno gorko sredstvo za poticanje teka, primjerice, s maslinama, dragušcem, mladim maslačkovim lišćem, ružmarinom i vodopijom.

Izbjegavajte prekomjerno uživanje alkohola. Međutim, ako već nešto pijete, gorki će vam aperitiv možda otvoriti apetit. Manja čaša vina uz jelo isto će vas tako možda potaknuti na opuštanje pa ćete, prema tome, vjerojatno i više jesti.

Nemojte jesti u žurbi i potrudite se da vam obroci budu što manje povezani sa stresom. Radije se odlučite za obroke sastavljene od nekoliko manjih jela, nego od jednog ili dvaju većih.

Odrecite se namirnica koje sadrže bijelo brašno i šećer jer u njima nema onoliko hranjivih sastojaka koliko u integralnim namirnicama. Ako zaista volite jesti samo rafinirane namirnice, nadoknadite to dnevnim dozama multivitamina i minerala.

Pijte kafu i čaj u kojima ima kofeina odnosno teina, ali nakon jela. Kofein može umanjiti želju za jelom. Pretjerano uzimanje tekućine tokom jela može vam pak ispuniti želudac i poremetiti probavu.

Redovito vježbajte da biste kod sebe pobudili glad. Pušite li cigarete ili upotrebljavate kakve druge duhanske proizvode, potražite pomoć radi odvikavanja ili barem smanjite uživanje duhana.

Ako vam želju za jelom umanjuje stres, zamolite nekoga od prijatelja da vas radi opuštanja izmasira, i to služeći se mješavinom pripremljenog od pet kapi lavandina ulja koje ćete dodati u dvije žlice bademova ulja.


Podijeli s prijateljima

Vezani sadržaji

BH Zdravlje na facebooku


Komentariši


Vremenska prognoza

Funded by Norwegian Ministry of Foreign Affairs | Implemented by and | In cooperation with Ministry of Health of Tuzla Canton